torsdag 25 december 2014

En kamera i julklapp!

Jag har ett tag varit utan en "vanlig" kamera. Ja systemkamera har vi ju, en stor jäkel här hemma MEN jag vill ju inte alltid bära omkring på den och jag vill heller inte alltid ta bilder med telefonen.
Jag hade förut en sony kamera, en liten och smidig som lätt fick plats i fickan om man tex bara skulle gå ut på en liten promenad eller annat, ni vet när man bara är iväg och vill ha med kamera men inte släpa runt på en stor kameraväska hela tiden.
Min gamla har åkt i backen några gånger och efter sista smällen ville den tyvärr inte fungera längre och jag har känt mig lite smått handikappad utan min lilla kamera.
Så....jag har sen min gamla gick sönder velat ha en ny men inte riktigt känt att jag har haft råd, min sambo tyckte tydligen inte detsamma och i julklapp fick jag således en ny av honom.
Han är helt enkelt UNDERBAR! <3
Så här är min nya kamera:
Perfekt att bara stoppa ner i fickan och slänga med sig när man ska iväg.
Nu ska jag bara lära mig alla...ja alla kommer jag ju inte lära mig det vet jag, men jag ska försöka lära mig de viktigaste funktionerna i den till att börja med i alla fall.
Min kamera heter Sony Cybershot DSC-RX100

Så ikväll när vi var ute på en liten promenad med hunden va jag tvungen att ta med den såklart. Den hade en inställning som hette "Handskymning" - passar för att ta nattmotiv utan stativ och jag va ju tvungen att prova den såklart!
Det var skymning ute när jag tog korten.
Korten brukar ju bli så suddiga om man vill ta dom på kvällen och inte kan va helt still på handen, men detta blev faktiskt helt ok. Nu är det ju bara första försöket så jag tror man kan få till det ÄNNU bättre med lite övning!


Fört ett "vy" kort och sen ett snabbt kort i farten, snabbt stopp på trottoaren, upp med handen och knäppte en "selfie", kan säga att jag var inte särskilt still här men det blev ett hyfsat kort ändå! Det gillar jag så det här kan nog bli bra!
Ett stopp på kyrkogården gjorde vi och jag tyckte korten blev klara och fina även när man skulle ta kort här med lite upplysta lyktor osv.

Känner redan nu att jag är jättenöjd med kameran!
Vilken underbar man jag har som köpt mig nåt så fint och som han vet att jag så gärna ville ha då den gamla gått sönder! <3
//Malin

Inga kommentarer: